افراد دیابتی + کربوهیدرات ها

افراد دیابتی + کربوهیدرات ها

 

People-diabetes-carbohydrates-are

افراد دیابتی سبزی های کم کربوهیدرات بخورند

خوردن سبزیجات برای همه انسانها  خوب است، ولی  منفعتهای آن برای انسانهایی که  قند خون بالایی دارند خیلی زیادتر است. اشخاص مبتلا به دیابت باید بسیارهوشمندانه سبزیجات کم کربوهیدرات را انتخاب کنند. خوردن این گونه سبزیجات علاوه بر ایجاد احساس سیری سبب افزایش دور کمر و قند خون شما نمی شود. سبزیجات غیر نشاسته ای یا کم کربوهیدرات مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند و بسیار کمی کالری دارند علاوه بر این برای سلامت قلب مفیدند. بسیاری ازمحققین مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای را راهی برای مقابله با برخی سرطانها می دانند. راه هوشمندانه انتخاب سبزیجات رنگارنگ است با این کار مواد مغذی مورد نیاز بدن شما تأمین می شود. بهترین سبزیجات کم کربوهیدرات را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

اسفناج

این سبزی برگ پهن یکی از سبزیجات کم کربوهیدراتی است که افزودن آن به رژیم دیابتی به دلیل داشتن فولات، بتاکاروتن، آهن و ویتامین K توصیه می شود. برای دریافت بیشترین مقدار ویتامین از انواع تازه ی آن یا فریز شده ی آن استفاده نمایید. شما می توانید اسفناج بخار پز شده را با سفیده ی تخم مرغ بصورت املت در وعده ی صبحانه میل کنید یا اسفناج تازه را در سالاد برای وعده ی ناهار یا شام مصرف نمایید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگر از سوپر غذاها برای افراد دیابتی است این غذا سرشار از ویتامین C است و منبع خوبی از ویتامین A، پتاسیم و فیبر است. این سبزی رنگی دارای کالری و کربوهیدرات کمی است (تنها ۳۲ کالری در یک فنجان گوجه فرنگی ). ماده ی مغذی لیکوپن که سبب ایجاد رنگ قرمز در گوجه فرنگی می شود یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدانهایی است که می تواند از شما در برابر بیماری قلبی وسرطان پروستات محافظت کند. به ساندویچ های خود برشهایی از گوجه فرنگی بیافزایید وغذاهای خود را با مقدار زیادی گوجه فرنگی رنده شده یا سس گوجه فرنگی بپزید. به سایر سبزیجات یا غذاهای تهیه شده ازمرغ و گوشت گوجه فرنگی اضافه کنید.

بروکلی

اگر هنوز کلم بروکلی نخورده اید حتماً با خودتان قرار بگذارید که آنرا به رژیم غذایی دیابتی خود اضافه کنید. بروکلی مقدار کربوهیدارت کمی دارد و سرشار از ویتامین A (بتاکاروتن) ، ویتامین Cو Dاست. همچنین حاوی کلسیم ، فیبر و آهن می باشد. حتماً از گلچه های سبز به هم پیوسته ی بروکلی که رنگ سبز تیره دارد (نه رنگ زرد) خریداری کنید. بعد از خرید بروکلی را درمدت کوتاهی مصرف کنید شما می توانید از آن بصورت خام در انواع سالاد یا بصورت بخار پز درکنار غذاهای اصلی استفاده کنید.

خیار

خیار سبزی کم کربوهیدرات ترد و خنکی است که برای افراد دیابتی انتخاب مناسبی می باشد. یک فنجان خیار خرد شده کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات دارد. این سبزی خوشمزه شما را سیر می کند و قندخون شما را بالا نمی برد. خیار سرشار از ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C است. بیاد داشته باشید خیار نه تنها برای سالاد بلکه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی با انواع ساندویچ ها قابل مصرف است.

کلم

خوردن کلم راه بسیار ارزانی برای تأمین ویتامین های C,K و آنتی اکسیدانهایی است که باید در رژیم غذایی یک فرد دیابتی باشد. کلم منبع خوبی از منگنز، فیبر و ویتامین B6 است. این سبزی کم کربوهیدرات در پاییز و اوایل زمستان در بازار فراوان است اما در برخی کشورها از جمله کشور ما درهمه ی فصول یافت می شود. حتماً بعد ازخرید آنرا دریخچال نگهداری کنید وبا یک سلوفان روی آنرا بپوشانید تا از هدر رفتن ویتامین های آن جلوگیری شود. از کلم بصورت خام در انواع سالادها و بصورت پخته در بسیاری از غذاها و سوپ ها استفاده کنید.

کلم بروکسل

جوانه های کلم بروکسل اگر چه زیاد معروف نیستند اما برای رژیم دیابتی بسیار مناسب می باشند. علاوه بر کم بودن مقدار کربوهیدرات موجود در آنها، این کلم های کوچک مملو از ویتامین C وA اسید فولیک و فیبر می باشند و درست مانند کلم به عنوان یک سبزی چلیپایی کم کربوهیدرات می تواند درمقابله با برخی سرطانها مفید باشد . برای پختن آن از مقداری روغن زیتون ، نمک ، فلفل و آبلیموی تازه استفاده کنید. شما می توانید آنها را در فر در دمای ۴۵۰ درجه ی فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه کباب کنید.

گل کلم

یکی دیگر از سبزیجات کم کربوهیدرات از خانواده ی کلم ، گیاه گل کلم است که یک موهبت برای رژیم غذایی دیابت محسوب می شود. این سبزی زیبا مملو از ویتامین C است. در حقیقت تنها یک وعده ی سروینگ از آن بیش از نیمی ازنیاز روزانه ی شما به ویتامین C را تأمین می کند. این سبزی حاوی فیبر، کلسیم و آهن است . گل گلم بصورت مختلف می تواند مصرف شود. بصورت خام یا پخته ، بصورت کباب شده یا بخار پز و حتی بصورت پوره در سوپها قابل استفاده است. کافی است آنرا اندکی بپزید تا نرم شود سپس در مخلوط کن ریخته و بصورت پوره به آب مرغ اضافه کنید وسایر مواد سوپ را به آن بیافزایید.

مارچوبه

تنها یک فنجان از این سبزی خوشمزه ۲۷ کالری انرژی برای شما تولید می کند و مقدار بسیار کمی کربوهیدرات حدود ۵ گرم دارد. مارچوبه مملو از ویتامین K وA است. برای خرید دقت کنید از ساقه های محکم که برنگ سبز روشن هستند و سر فشرده ای دارند، خریداری کنید. هر چه ساقه نازک تر باشد بهتر است . قسمت های چوبی شده ی آنرا با دست جدا کنید سپس آنرا بخار پز کرده یا پخته یا کباب کنید.

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *