header
مجله آنلاین سلامت

آشپزی بدون گلوتن

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. ریشه کلمه گلوتن کلمه لاتینی «گلوتن» به معنای «چسب» می‌باشد. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می‌آید.

متاسفانه گلوتن یک ماده غذایی خطرناک برای بیماران سلیاک است؛ بیماری سلیاک نوعی واکنش ایمنی غیرطبیعی به گلیادین نسبتاً هضم شده می‌باشد. این بیماری به میزانهای مختلف در تمام مصرف کنندگان گندم در جهان رخ می‌دهد. مصرف و استنشاق گلوتن نیز موجب برخی واکنشهای آلرژیک و آسیبهای عصبی می‌گردد. همین امر موجب محدود شدن رژیم غذایی این بیماران شده است که واقعا آزاردهنده است.

در این صفحه سعی خواهیم کرد تا دستور پخت غذاهای بدون گلوتن را برای شما عزیزان قرار دهیم.

اگر شما در خانه بیماری مبتلا به سلیاک دارید و یا خودتان به این بیماری مبتلا هستید بهتر است بدانید که این بیماری در تمام دنیا بسیار شایع است و امید می‌رود به زودی درمان آن کشف شود.

با مجله سلامت همراه شوید…

۱. بوله‌ی کینوآ:

tabouleh بوله‌ی کینوآ

  • زمان آماده سازی : ۲۰ دقیقه
  • زمان پخت : ۲۰ دقیقه

شما می توانید این سالاد سرشار از مواد مغذی را به همراه آب گوچه فرنگی و خیار به عنوان یک نهار میل کنید .

مواد لازم :

  • ۱۰۰ گرم کینوآ
  • ۷۵ گرم جعفری خرد شده
  • ۳۰۰ گرم گوجه فرنگی (گوجه فرنگی‌ها را به صورت ۱ سانتی متری برش دهید و دانه‌های آن را بگیرید)
  • ۱۰۰ گرم خیار به صورت برش‌های کوچک

چاشنی غذا :

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک
  • نصف آب لیمو
  • چند قطره عصاره ی وانیل
  • ۱ قاشق چایخوری عصاره برنج و یا آگاو
  • کمی نمک
  • نصف یک حبه سیر به صورت له شده
  • ۵۰ گرم برگ سالاد برای سرو

روش تهیه :

۱.ابتدا باید کینوا را بر اساس دستور پخت روی بسته بندی ، بپزید . بعد از پخت آن را کنار بگذارید تا کاملا سرد شود.

۲.حالا چاشنی را با اضافه کردن روغن زیتون ، سرکه ، آب لیمو ، عصاره وانیل ، شربت برنج و کمی نمک به یک پارچ درست کنید . سپس آن را به هم بزنید تا نرم شود . مواد آماده شده را به کینوا اضافه کنید و آن ها را با سایر مواد دیگر مخلوط کنید . می توانید این مواد را بر روی برگ های سالاد نیز سرو کنید.

نوشته آشپزی بدون گلوتن اولین بار در مجله سلامت پدیدار شد.

وب گردی سایت مداحی در سایت ها :

دانلود تقویم سال ۹۶

فال روزانه کلیک نمایید

رنگ سال ۲۰۱۷

رنگ سال ۹۶

عکس بازیگران

بیوگرافی بازیگران

عکس سریال جدید

ارسال نظر