header
مجله آنلاین سلامت

رپورتاژ : هرگز صبحانه را فراموش نکنید

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

صبحانه

برای خیلی از افراد روز با صبحانه شروع می‌شود. حتی اگر این صبحانه در حد یک لیوان چای و تکه‌‌ای نان باشد. بسیاری از محققان نیز به صبحانه به عنوان پادشاه سلامتی اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقد هستند برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به‌ویژه در ساعات ابتدایی روز، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مسائل، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود. به‌طور مثال تحقیقات درباره کودکان نشان‌دهنده این امر است که بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند عمل‌کرد ضعیف‌تری در مدرسه دارند. توانایی یادگیری، کاهش مشکلات رفتاری و جلوگیری از اضافه‌وزن کودکان از دیگر مزیت‌های خوردن صبحانه برای کودکان به حساب می‌آیند.

همچنین بخوانید : چرا در مراسم‌های عزاداری از خرما و حلوا استفاده می‌شود؟

به طور کلی صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود. وعده‌ای که در آن مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز از قبیل پروتئین‌ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. بنابراین کیفیت صبحانه و مقدار آ‌ن و ساعت مصرف آ‌ن از اهمیت فراوانی برخوردار است. وعده صبحانه باید به گونه‌ای باشد که حداقل یک‌پنجم نیازهای تغذیه‌ای انسان را در طول شبانه‌روز تامین کند. بهتر است یک سری مواد غذایی حتما در صبحانه گنجانده شوند. برای نمونه نان که با تامین کربوهیدرات روزانه می‌تواند تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه بر نان، خوردن نوشیدنی‌های مغزی مانند شیر، پنیرهای کم‌نمک و کم‌چرب، تخم‌مرغ، عسل و سبزیجاتی مانند گوجه و خیار از آن دسته مواد غذایی هستند که برای صبحانه مناسب محسوب می‌شوند.

حذف صبحانه برابر با اضافه وزن

حذف صبحانه برابر با اضافه وزن

خوردن صبحانه برای آن دسته از افرادی که تصمیم به لاغرشدن دارند نیز از اهم واجبات است. در علم تغذیه اهمیت صبحانه به قدری زیاد است که آن را سرمایه‌ای برای سلامتی طولانی‌مدت می‌دانند. در حقیقت تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند هم کمتر چاق می‌شوند و هم در صورت نیاز راحت‌تر می‌توانند روند لاغری خود را دنبال کنند. چرا که مصرف صبحانه، مخصوصا مصرف صبحانه‌ای که به درستی انتخاب شده است، منجر به دریافت کالری کمتری در طول روز خواهد شد. پرهیز از خوردن غذا موجب خواهد شد که ناهار بیشتری بخوریم یا به خوراکی‌های ناسالم گرایش بیشتری پیدا کنیم. گرایشی که گاه غیرقابل کنترل می‌شود. از لحاظ پزشکی نیز خوردن یا نخوردن صبحانه و حتی نوع انتخاب غذایی وعده صبحانه در وضعیت قند خون فرد و تمایل او به مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها در طول روز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.با توجه به این مسائل متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند در مورد حجم صبحانه دریافتی خود خساست به خرج ندهید. صبحانه کامل شما را در طول روز سیرتر نگه می‌دارد. همچنین در صبحانه خود از پروتئین زیاد بهره ببرید و غلات را نیز فراموش نکنید. چراکه غلات حس سیری را در شما تقویت می‌کنند. توصیه دیگر وجود فیبر در وعده صبحانه است. فیبر کالری ندارد اما به خوبی افراد را سیر می‌کند و گرسنگی را از بین می‌برد.

صبحانه محافظ قلب شما

تحقیقات پزشکان به همین جا ختم نمی‌شود. دانشمندان می‌گویند صبحانه با مشکلات قلبی نیز مقابله می‌کند. شاهد این ادعا هم تحقیقاتی که محققان در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام دادند. طبق نتایج این تحقیقات که به مدت ۱۶ سال بر روی مردانی در گروه سنی ۴۵ تا ۸۲ سال انجام شد، حذف وعده صبحانه احتمال حمله قلبی یا ابتلا به بیماری های قلبی را ۲۷ درصد در مردان افزایش می‌دهد. بر اساس این تحقیق حذف وعده صبحانه با افزایش احتمال افزایش وزن، بروز دیابت، پرفشاری خون و کلسترول بالا در ارتباط است. حالا که در خصوص تاثیر صبحانه بر سلامتی مردان گفتیم، اجازه دهید به شما بگوییم دانشمندان معتقد هستند توجه به وعده صبحانه موجب ایجاد انرژی بیشتری در زنان نسبت به مردان می‌شود. بنابراین بیاید همه به هم قول دهیم که تحت هیچ شرایطی وعده صبحانه خود را حذف نکنیم.

صبحانه‌ای متفاوت اما نجات‌دهنده

صبحانه با نانالی صبحانه نانالی

این روزها بسیاری از ما زندگی پرمشغله‌ای داریم و خیلی وقت‌ها با کمبود وقت روبه‌رو می‌شویم. که می‌تواند بهترین بهانه برای حذف کردن صبحانه باشد. اما ما به شما توصیه می‌کنیم در شرایطی که فرصت کافی ندارید یا به غذاهای اصیل صبحانه مانند نان و پنیر، تخم‌مرغ و املت یا کره و مربا دسترسی ندارید از شیرینی‌ها و کیک‌های آماده‌ای استفاده کنید که برای چنین مواقعی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

نانالی برای چنین مواقعی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. انواع شیرینی‌های بسته‌بندی شده و در دسترسی که برای میل کردن آن‌ها نیاز به صرف وقت زیادی نیست. ضمن این‌که این محصولات چون فاقد مواد افزودنی هستند نیز از لحاظ حفظ سلامتی هم می‌توانند قابل اعتماد باشند. ما برای نمونه به شما شیرینی ژول را پیشنهاد می‌کنیم یا کیک کره‌ای صبحانه و عصرانه نانالی را. همچنین شما می‌توانید روز خود را با شیرینی نازک کنجدی نانالی آغاز کنید که طعم رویایی هل و زنجبیل دارد. یا می‌توانید یک بسته از مافین‌های شش‌تایی نانالی را خریداری کنید و با خود به سرکار ببرید تا صبحانه را با همکاران خود نوش جان کنید. نانالی برای کسانی که عاشق طعم بادام هستند هم یک انتخاب عالی دارد. شیرینی لایه‌ای بادامی که به راحتی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در کل محصولات نانالی با بسته‌بندی مناسب، توجه به ارزش‌های غذایی و حفظ نکات سلامتی پیشنهادی ویژه برای آغاز روزی طولانی به حساب می‌آیند. پیشنهادی که ما توصیه می‌کنیم آن را از نظر دور نکنید.

نوشته رپورتاژ : هرگز صبحانه را فراموش نکنید اولین بار در مجله سلامت پدیدار شد.

وب گردی سایت مداحی در سایت ها :

دانلود تقویم سال ۹۶

فال روزانه کلیک نمایید

رنگ سال ۲۰۱۷

رنگ سال ۹۶

عکس بازیگران

بیوگرافی بازیگران

عکس سریال جدید

ارسال نظر